Snålkörning med stil

Den låga förbrukningen beror främst på den trecylindriga bensinmotorn, en liter stor. Ljudet är kännspakt, men i stadstrafik är bilen överraskande pigg.En femportad manuell växellåda är enda alternativet på den finländska marknaden, och i vissa lägen ska den förstås användas rätt flitigt. Vridmomentet på 90 Newtonmeter tolererar inte att man ligger och drar för länge på de högre växlarna.

Svänger lätt

Bilen säljs som stadsbil och ska säkert bedömas som en sådan. Vändradien är låga 4,5 meter vilket gör att Alto är extremt lätthanterad i trånga gränder och parkeringsfickor. Styrningen får godkänt, men man kan ibland uppleva en viss stumhet i ratten och en lätt osäkerhetskänsla innan man blivit du med bilen. I motorvägshastigheter räcker inte den blygsamma effekten hela vägen, och i synnerhet omkörningar ska planeras och diskuteras noggrant. Men målet är i dagens läge allt oftare låg bränsleförbrukning och minimerade utsläpp, och där är Alto svårslagen.

Välisolerad

På raka vägen och i lagstadgad hastighet är bilen överraskande tyst inuti, det är främst om man sitter i baksätet – där kan faktiskt får plats även om man är lång – som man märker att det läcker in oljud från bakdäcken.

Lite mera godis

Instrumenteringen är lagom spartansk men snygg till sitt utförande, precis som i de flesta konkurrenterna på linjen Aygo, Kangoo och Ka. De riktiga småbilarna står oftast på samma linje när det gäller utrustnng och pris, men i det här fallet verkar Alto höja sig en del över medelnivån. Under 10 000 får man nästan allt utom antisladd och delbart baksäte. Små egenheter bidrar till personligheten. I Alto är det främst lösningen med bakdörrar med vädringsfönster som öppnas med ett knäppe i bakkanten. Sidorutan där bak kan alltså inte vevas ner, bara öppnas på glänt. Ett annat särdrag är att bakluckan ska öppnas inifrån eller med nyckel.

Bekant motor

Motorn är i grunden den samma som finns i Suzuki Splash, men Alto är ett par hundra kilo lättare vilket gör att allt går lite smidigare. Billigaste Alton får man för under 9 000 euro, men då får man varken radio eller klimatkontroll. I GL, det vettigaste av de tre utförandena kostar bilen fortfarande under 10 000 euro inklusive skatt. Då finns det mesta inbakat i priset, men vill man ha antisladd gäller det att välja den lyxigaste GX-nivån och ett pris på drygt 11 500 euro.

30 års historia

Första generationen av Suzuki Alto kom för 30 år sedan. Senast förnyades bilen 2003, men den nu aktuella sjunde generationen har bättre förutsättningar att lyckas än föregångarna. Bilen är ännu inte krocktestad av EuroNCAP, men tillverkarna siktar på fyra stjärnor. Det är godkänt, men det finns fortfarande en femte stjärna att sträva till.

Nissans systermodell

Det pikanta i anrättningen är att Nissan snart kommer med sin identiska modell Pixo, tillverkad på samma Maruti-fabrik i Indien som Alto. I det fallet blir det spännande att se hur ekvationen med pris och utrustning utfaller. Nya Alto börjar säljas om en vecka. Importören Simetron gissar att den mellersta utrustningsnivån blir den mest sålda.